terug

Je bent jong en je wilt wat: een mooie toekomst

13 Hakam 'Mijn vrouw heb ik ontmoet in de tuin van mijn ouderlijk huis, die grenst aan de straat. Ze liep voorbij; ik keek om. Direct was ik verliefd. Ze is mooi en ook nog eens lief en leuk. Als het iets tussen ons zou worden, wist ik ook dat we in een oorlogssituatie geen toekomst hadden. Ik werk als schilder en mijn vrouw wil oogarts worden. Maar de ene na de andere universiteit sluit, ook in de stad waar we vandaan komen. Alles is verwoest. We gaan nu naar haar oom in Europa en hopen daar een begin te maken met ons nieuwe leven en er een veilige thuishaven te vinden.' Naam: Hakam A. Leeftijd: 21 Geboren in: Syrië Vlucht met: zijn vrouw Reden: oorlog Laat achter: vader, moeder en broer Smokkelaarsfee: 2 x 1700 euro; gekregen/geleend Aantal pogingen: 1 Reisduur: 20 dagen Het beloofde land: Oostenrijk Droom: baan vinden als schilder en vader worden
Naam: Hakam A. Leeftijd: 21 Geboren in: Syrië Vlucht met: zijn vrouw Reden: oorlog Laat achter: vader, moeder en broer
Droom: baan vinden als schilder en vader worden Foto Linelle Deunk

Jonge mannen uit alle windstreken portretteerden fotografe Linelle Deunk en journaliste Ingrid Spelt op het Griekse eiland Kos. Beide vrouwen waren tijdens een vakantie op Kos geraakt door de vluchtelingen op het eiland. Ze reisden samen terug en maakten in een week tijd portretten van jonge mannen. Vluchtelingen, migranten, vakantiegangers, scholieren: allen jong, met een trendy uiterlijk. Mannen van verschillende afkomst, met verschillende achtergronden. Gevraagd naar hun toekomstdroom, blijkt deze verrassend vaak hetzelfde: gelukkig worden, met een goede baan en een gezin.
“Deze zomer was ik samen met mijn gezin op vakantie in Griekenland. We zijn onder meer naar Kos geweest. Vlak na het boeken van de reis kwamen er berichten over de grote stroom vluchtelingen naar het eiland. Ik kreeg reacties als ‘zou je niet annuleren?, ‘let wel goed op je spullen’ en ‘je gaat zeker mooie foto’s maken?’ We zullen wel zien, dacht ik.”
Op het eiland hoef je de vluchtelingen niet te zien, het concentreert zich tot Kos stad. “We hebben de vluchtelingen niet echt opgezocht. Ik voelde me wat opgelaten, in onze huurauto, vakantie vierend, naar het strand, geld uitgevend, terwijl ik wist dat ik niet onverschillig was. De laatste dag van de vakantie kreeg ik het te kwaad. Ik wilde er heen, maar de vrijwilligersorganisatie bleek die week net te zijn opgedoekt. Ik heb mijn man gevraagd me af te zetten bij de Lidl en ben met tassen vol boodschappen de straat op gegaan. Met mijn dochter ben ik naar de vluchtelingen gegaan en daar hebben we uren met ze gepraat. Heel beperkt, maar het hielp wel om het voor mij een gezicht te geven en die paar te laten voelen dat we ze zagen.”
02 Saman 'Mijn land wil ik zo snel mogelijk vergeten. Nu kan ik je niet zeggen waarom. De reden maakt me heel verdrietig. Misschien dat ik het vertel als ik je over een paar maanden nog eens tegenkom …............. Ik hoop in Europa mijn studie te kunnen voortzetten, maar eerst moet ik daarvoor genoeg geld verdienen. Misschien dat ik ooit terug ga naar mijn roots, mijn land, maar dan moet er veel veranderen. Mijn ouders en broertjes zal ik enorm missen. Ik zal er ook alles aan doen om weer samen te kunnen zijn en ze naar Europa halen.' Naam: Saman M. Leeftijd: 23 Geboren in: Iran Vlucht met: alleen Reden: te emotioneel om te vertellen Laat achter: vader, moeder, twee broertjes Smokkelaarsfee: 1200 euro, geleend Aantal pogingen: 1 Reisduur: 8 dagen Het beloofde land: Zweden. 'Als ik niet genoeg geld heb voor de reis blijf ik in Duitsland.' Droom: studie Informatica afmaken
Naam: Saman M. Leeftijd: 23 Geboren in: Iran Vlucht met: alleen Reden: te emotioneel om te vertellen Laat achter: vader, moeder, twee broertjes Smokkelaarsfee: 1200 euro, geleend Aantal pogingen: 1 Reisduur: 8 dagen Het beloofde land: Zweden. ‘Als ik niet genoeg geld heb voor de reis blijf ik in Duitsland.’ Droom: studie Informatica afmaken Foto Linelle Deunk

De dag daarna vertrekt het gezin naar huis. Eenmaal thuis wordt Deunk benaderd door journaliste Spelt. “Ze had op mijn Facebookpagina gezien dat ik op Kos was. Ze was daar zelf ook geweest. We hadden allebei het gevoel dat we terug moesten, dat hebben toen we gelijk besloten.”
En dus gaat het tweetal terug naar het Griekse eiland. “Ingrid had ook haar zoon mee. Deze keer zagen we op het eiland vooral jonge mannen. Tijdens mijn vakantie waren er meer jonge gezinnen.” Dan is zoeken naar de beste invalshoek. “Veel van onze eerdere ideeën zagen we terug in reportages in de krant. Bijvoorbeeld over wat vluchtelingen in hun rugzak hebben zitten. Het begrip voor de gezinnen en kinderen is er meestal wel, maar die grote groep mannen zien mensen als bedreiging. Jonge mannen, in dezelfde leeftijd als onze zonen en qua haardracht en kleding niet te onderscheiden van onze zonen. Maar hun wieg heeft toevallig ergens anders gestaan.”
06 Jesse 'In de zomer was ik al eens op Kos geweest, vanaf Bodrum in Turkije. Dezelfde oversteek als de bootvluchtelingen nu maken. Mijn moeder is journalist en ik kreeg vrij van school om mee te gaan voor mijn profielwerkstuk. Eerst voelde het een beetje onwennig, maar al snel voelde ik me op mijn gemak tussen al die nationaliteiten. Voetbal en wat ze in Europa willen gaan doen, daar ging het meestal over. Veel jongens willen net als ik studeren en later een leuke baan. Ik weet nog niet precies wat voor studie ik ga kiezen. In ieder geval iets waarmee ik mijn stage in het buitenland kan lopen. Sinds een paar maanden denk ik er ook over om in het buitenland te studeren. Engeland bijvoorbeeld om de taal beter te leren. Canada kan ook. In dat land heb je nog heel veel mogelijkheden. Mijn ouders en broer zal ik dan wel missen. Maar sommige jongens hier zien hun familie misschien nooit meer. In ieder geval een lange tijd niet. Ik kan in de kerst- en zomervakantie nog naar huis of mijn ouders en broer komen naar mij. Dat is toch anders.' Naam: Jesse van R. Leeftijd: 17 Geboren in: Nederland Woont in: Nederland Familie: vader, moeder en broer Reden op Kos: profielwerkstuk
Naam: Jesse van R. Leeftijd: 17 Geboren in: Nederland Woont in: Nederland Familie: vader, moeder en broer Reden op Kos: profielwerkstuk  Foto Linelle Deunk

Het duo besluit zich te richten op de jonge mannen. Dat zijn niet alleen vluchtelingen. Ook migranten, scholieren en hulpverleners worden geportretteerd. Ze krijgen allemaal dezelfde vragen. Over hun achtergrond en toekomstdromen. Die blijken veelal hetzelfde. Een goede baan, een gezin. “Eigenlijk lijken we allemaal op elkaar. Dat vormt meestal ook de basis voor mijn werk. Vaak veroordelen mensen anderen alleen maar omdat ze tot een bepaalde groep behoren. Bijvoorbeeld de Syrische vluchtelingen. Maar praat je met een individu, hoor je zijn verhaal en kijk je iemand recht in de ogen, dan zie ik toch veel overeenkomsten.”
“Een aantal van de geportretteerde jongens hebben we in de vroege ochtend aan het strand ontmoet toen ze met de boot aankwamen. Het ontroerde me dat die jongens vrijwel allemaal als eerste hun moeder bellen. Ik heb ze aan de lijn gehad, de moeders, ze moeten vertellen dat hun kind veilig was aangekomen. Ze konden hun geluk niet op.”
22 Zedan 'Mijn ouders wilden ons niet verloren laten gaan. Mijn land is in oorlog. Ons huis is ingenomen door IS. De kans dat je dood gaat, is groot. Mijn vader en moeder hebben alles wat ze konden verkopen, verkocht om deze vlucht te kunnen ondernemen. Dat een van ons alleen zou gaan, was geen optie. Gelukkig zijn we in een goede positie. Ik had het vreselijk gevonden als ik mijn ouders, jongere zussen en broer had moeten achter laten. Met 22 man, een grote familie, hebben we de overtocht alsnog vrij plotseling gemaakt. We speelden al langer met de gedachte en op een dag doe je het dan. Allemaal hebben we het gehaald. Voor onze toekomst, onze studie hebben mijn ouders dit gewaagd. Ik ben ze er dankbaar voor. Veel dierbare spullen heb ik achter moeten laten. Mijn viool mis ik het meest. Dat is ook het eerste dat ik in Europa zal aanschaffen.' Naam: Zedan T. Leeftijd: 18 Geboren in: Syrië Vlucht met: ouders, zussen, broer, ooms, tantes, neven en nichten Reden: oorlog Laat achter: grootouders Smokkelaarsfee: 5 x 2500 euro; door ouders betaald Aantal pogingen: 1 Reisduur: 7 dagen Het beloofde land: Duitsland Droom: Engineer worden en een nieuwe viool kopen
Naam: Zedan T. Leeftijd: 18 Geboren in: Syrië Vlucht met: ouders, zussen, broer, ooms, tantes, neven en nichten Reden: oorlog Laat achter: grootouders Smokkelaarsfee: 5 x 2500 euro; door ouders betaald Aantal pogingen: 1 Reisduur: 7 dagen Het beloofde land: Duitsland  Droom: Engineer worden en een nieuwe viool kopen Foto Linelle Deunk

“Het is een lastige kwestie, wat je politiek gezien ook vindt. Denk maar aan de verdeeldheid omtrent economische migranten. Het zoeken naar een betere toekomst deden we vroeger al en nu nog steeds. Ik begrijp het wel dat je plannen maakt voor een betere toekomst. De economische migranten denken dat ze in het Westen een betere baan kunnen vinden. Of dat gaat lukken, is maar de vraag. Tegelijkertijd hoor ik vaak Nederlandse ouders om me heen trots vertellen over hun zoon of dochter die in het buitenland stage loopt of een baan zoekt.” Relativering is wat dat betreft op zijn plaats. Dat is precies wat Deunk in haar werk tracht te doen. “Ik probeer altijd een andere menselijke kant te laten zien.”