terug

Van den Doel: ‘ We hebben een verhaal te vertellen’

DuPho-tagline-logo-rgb“ Ik ben er echt ontzettend blij mee”, begint Peter van den Doel enthousiast. De directeur van Spaarnestad Photo is vanaf mei de eerste officiële directeur van DuPho. En hij heeft er zin in! “Lars gaf me een hint, ‘waarom doe jij het niet’, zei hij. Toen ik de functie goed bekeek dacht ik meteen ‘dit is pas echt leuk!’.”
Na het vertrek van Lars Boering eind december moest de kersverse vereniging op zoek naar een geschikte directeur. Als snel kwamen er signalen dat er goede kandidaten naar voren waren gekomen en dat ze er vertrouwen in hadden. Peter van den Doel bleek de meest geschikte kandidaat. Nu mag het aan de grote klok; Van den Doel is de nieuwe directeur. “Het is extra bijzonder omdat het voor het eerst in de geschiedenis van de fotografie is dat alle fotografen ondergebracht zijn bij een vereniging. We hebben als organisatie nu echt gewicht in onderhandelingen en discussies. Voorheen werd er vooral over fotografie gesproken waar we niet bij waren. Nu mogen, nee we moeten zelfs om tafel zitten met de verschillende organisaties. Dat is ontzettend leuk.”

Hier Peter van den Doel nog in zijn oude functie, en ook nog in de vestiging van Spaarnestad in haarlem.
Hier Peter van den Doel nog in zijn oude functie, en ook nog in de vestiging van Spaarnestad in haarlem.

Nu alle ‘clubjes’ opgegaan zijn in een vereniging ziet Van den Doel ook kansen voor de fotografen om veel meer dan voorheen van elkaar te leren. “Er moeten veel meer cross-overs komen. Er zijn veel verschillende disciplines die wat aan elkaar kunnen hebben. Ik wil het land in om te laten zien dat de DuPho er niet alleen maar is voor de journalistiek en documentair fotograaf. Nee, we zijn er voor alle fotografen. Bruids-, portret-, reclame-, en nog veel meer soorten fotografen. We hebben met z’n allen een boodschap te vertellen.”
Over die boodschap is Van den Doel duidelijk. “We moeten het imago van de vakfotograaf oppoetsen. Men moet zich gaan realiseren dat het werk van een goede fotograaf ook wat kost. Fotograaf zijn is een ambacht. Met kennis en kunde is een fotograaf in staat een opdrachtgever blij te maken. Zeg nou zelf, geen bedrijf wordt blij van een serie redelijk gelukte foto’s gemaakt door een amateur. Foto’s die als je ze bij elkaar zet een rommeltje zijn, ze zijn allemaal anders. Dat verhaal moeten we vertellen!”
“In deze tijd ligt het beeld voor het oprapen. Met kwaliteitsbeeld kun je het onderscheid maken. De fotograaf moet er altijd voor zorgen dat zijn werk, en alles wat daarbij komt kijken, netjes en goed verzorgd is, dan weet de klant dat het goed zit. In deze tijd heeft men de neiging om goedkope Istock foto’s te gebruiken of om of een andere manier aan gratis beeld te komen, daar moeten we verandering in brengen door de toegevoegde waarde van een vakfotograaf te laten zien. Ik kan daar natuurlijk alleen niks aan veranderen, de fotograaf zal het zelf moeten doen, maar wij als DuPho willen hem daarbij helpen.” Daarmee doelt hij op het ondernemersplatform waar DuPho leden formulieren en informatie vandaan kunnen hallen. “Eenvoudig toepasbare informatie.”
Hoewel Van den Doel de eerste directeur is, neemt indirect natuurlijk wel het stokje over van Lars Boering, de man die het tegen alle verwachtingen in voor elkaar kreeg alle verenigingen te verenigen. Inmiddels is Boering directeur bij World Press Photo. “Lars heeft een huzarenstukje geleverd. Hij heeft ontzettend goed werk geleverd. Ik heb al jaren een korte lijn met Lars, dus ik weet wat er allemaal gebeurd is. Wel wil ik vanaf het begin af aan aangeven dat ik mezelf ben en geen Lars, ik doe de dingen op mijn manier.”
Vanaf 1 maart werkt Van den Doel twee dagen in de week voor DuPho en vanaf mei vier. Een ding is na dit gesprek wel zeker: Hij kan niet wachten! En aan zijn enthousiasme zal het zeker niet liggen.
Lees ook: Peter van den Doel directeur DuPho