terug

Een eigen boek tilt je bedrijf naar een hoger plan

Een boek maken in deze tijd van de snelle media lijkt ouderwets. Toch kan het maken van een mooi gedrukt boek jou als fotograaf helpen om een stap verder te komen. “Het is meer dan zomaar een visitekaartje. Een goed boek is een verlengstuk van je merk, het laat zien wie je bent en waar je voor staat”, aldus Maarten Beernink, eigenaar van Het Boekenschap, een bedrijf dat ondersteunt bij het uitgeven van boeken in eigen beheer.

Foto: Joris Telders
Foto: Joris Telders

In het kantoor van Maarten Beernink zijn het de boeken die de boventoon voeren. Overal waar je kijkt staan en liggen boeken. In alle soorten en maten, van eenvoudige paperback met slappe kaft op eenvoudig papier tot grote koffietafelboeken met schitterend papier en een mooie harde omslag. Allemaal boeken die in eigen beheer door de maker zijn uitgegeven. Beernink functioneerde hierin als een soort gids, iemand met de juiste kennis en contacten en iemand die de klappen van de zweep kent als het gaat om uitgeven in eigen beheer. “We kunnen je helpen met de eindredactie, vormgeving en het drukwerk. Maar we helpen je ook met hoe je het boek in de markt kunt zetten”, vertelt Beernink zelf auteur van het boek ‘Verdienen met uitgeven’.

Zelfvertrouwen

Iedereen zou moeten overwegen een boek te maken, is Beernink van mening. “Je moet het alleen pas doen als je er echt klaar voor bent. Het moet goed voelen. Als je nog twijfelt aan je eigen kunnen moet je het nog niet doen. Als je besloten hebt te gaan doen, kan je dat meteen meer zelfvertrouwen geven.”
Als je het besluit genomen hebt een boek te maken, komt al snel de vraag of je je idee bij een uitgever neer moet leggen of het boek in eigen beheer uit moet geven. “Met een uitgever in zee gaan heeft aan paar voordelen. Je kunt meeliften op de naamsbekendheid van de uitgever en ook het netwerk van een uitgever kan interessant zijn in de promotie van je boek. Als je alleen al weet hoe je jouw doelgroep kunt bereiken, heb je helemaal geen uitgever nodig. Dan heeft het zelfs heel veel voordelen om een boek in eigen beheer uit te geven. Je kunt dan ook alles zelf bepalen. Een uitgever bepaalt meestal de omslag, de prijs en de vormgeving van je boek. Jij pakt daar dan uiteindelijk een percentage van 8 tot 10 procent van mee qua opbrengst. In eigen beheer kun je zelf alles bepalen, dan ben je de regisseur van je eigen boek.”
Zelf bepalen betekent niet dat je alles ook zelf moet doen. Het werken met een goede vormgever is van essentieel belang voor het eindproduct. “Vooral de omzettingen van beelden komt heel nauw. Vormgevers zetten de beelden om naar CMYK-kleuren, zij kijken vooral naar de vorm. Een fotograaf kijkt vooral naar de kwaliteit en de kleurechtheid van het beeld. Het is dus belangrijk dat je een vormgever hebt die hierin mee kan denken, en hier oog voor heeft. Ook de omzetting naar de juiste PDF is heel belangrijk.”  Als voorbeeld laat Beernink identiek lijkende boeken zien. Het zijn alleen twee drukgangen, een met een harde kaft en een met een softcover. Het binnenwerk is qua papiersoort gelijk, maar qua kleur verschillen ze duidelijk van elkaar. In de ene komen de kleuren veel beter uit dan in de andere. “Daarom is het altijd zo belangrijk om een drukproef of een matchprint te maken. Dan weet je hoe het er in druk uit komt te zien en of de kleuren kloppen. Je ziet ook wat de gekozen papiersoort met je beelden doet.”
Voor het maken van afspraken met een vormgever heeft Beernink ook nog wel een tip. “Als de vormgever jouw boek heeft opgemaakt, ligt het auteursrecht in principe bij hem. Het is goed om van tevoren af te stemmen dat het auteursrecht bij jou komt te liggen. Dan voorkom je vervelende verrassingen, zoals een factuur van de vormgeving als er een tweede druk uitkomt.”

Website

Met alleen het maken van een heel mooi boek ben je er natuurlijk niet. “Een boek begint met een goede website. Het boek moet vindbaar zijn. De mensen kennen je verhaal niet, en je zult ze dat moeten vertellen om je boek te verkopen. Omdat niet iedereen hier handig in is hebben wij hier een concept voor. Alle onderdelen zitten hierin. Zo staat er onder andere  informatie over de auteur, over het boek en zijn er een aantal pagina’s zichtbaar als preview.”
Het is belangrijk een goede prijs aan je boek te hangen weet Beernink. En ga daarbij zeker niet te laag zitten. “Je kunt denken: ik vraag maar 24,95, dat is wel genoeg. In een aantal gevallen zal dat zo zijn, maar veel fotografen onderschatten de waarde van een goed fotoboek. De prijs mag ook een signaal zijn van hoeveel zorg, aandacht en tijd het gekost heeft om het te pf_workshopbuttonmaken.”
Het hele proces van het maken van het boek, het prijzen en het promoten zorgt vaak voor een boost voor de onderneming van de boekenmaker. “Als je bezig bent met een boek dat echt bij jou past ben je er trots op. Tijdens het hele proces groeit je zelfvertrouwen. Daardoor til je je bedrijf naar een hoger plan. Het maakt niet uit of  je boek bedoeld is om gratis als promotie weg te geven of je verkoopt het voor een mooie prijs. En dan word je misschien niet meteen rijk van de verkoop van je boek. Doordat je boek zichtbaar is, zul je merken dat het voor je werkt. Een website is niet altijd zichtbaar, een mooi boek op de koffietafel wel. Mensen zullen eerder aan je denken als ze je boek regelmatig zien liggen.”
Voor fotografen die twijfelen heeft Beernink tot slot nog een advies. “Praat met fotografen die al wel een boek hebben uitgegeven. Zelf heb ik ook gemerkt dat een boek je bedrijf naar een hoger plan kan tillen. Durf jezelf te laten zien.”

www.hetboekenschap.nl

Pf geeft in samenwerking met Het Boekenschap op 31 oktober een uitgebreide praktische workshop over het uitgeven van een boek in eigen beheer en alles wat daarbij komt kijken, tot en met de promotie aan toe. Voor meer informatie en inschrijven klik hier.