terug

Hoe bescherm je fijn papier?

Foto Robert Biesemans
Foto Robert Biesemans

De Vlaamse fotograaf Robert Biesemans maakt het liefst portretten. In zijn fotografie geldt ‘less is more’. Vandaar dat hij zijn werk bij voorkeur afdrukt op een fijn fotopapier. Bij de combinatie van Dibond met Art paper is het echter lastig om het papier te beschermen. Hij wil van Fifo Color graag weten of hier oplossingen voor zijn.
“Ik fotografeer het liefst mensen, en dan zoals ze zijn,” vertelt Biesemans. “Dat betekent zonder make-up of mooie kleding. Ik probeer emoties en gezichtsuitdrukkingen vast te leggen. Het ontwikkelen van foto’s deed ik vroeger zelf, in een donkere kamer. De afdrukken van die foto’s bleven mooi. Tegenwoordig kies ik voor mijn foto’s graag voor afdrukken op Art paper. Dit papier is heel kwetsbaar. Om het te beschermen, wordt het vaak gelamineerd of achter glas getoond. Maar daarmee verliest het papier mijns inziens haar uitstraling.”
“Laatst kwam ik bij een tentoonstelling foto’s tegen die op grootformaat waren afgedrukt, ze waren rond de 1,5 tot 2 meter groot. De foto’s waren op fine art paper gedrukt en leken niet beschermd. Dat riep bij mij de vraag weer op of er manieren zijn om fotopapier te beschermen, zonder dat je de eigenschappen van het papier teniet doet. Zo kun je bijvoorbeeld een spray gebruiken. Maar die beschermt niet overal tegen. Bovendien beschermen deze sprays maar voor een periode van 10 tot 15 jaar. Je loopt dan dus nog steeds het risico dat de foto’s bijvoorbeeld door vliegen vervuild raken.”
Foto Robert Biesemans
Foto Robert Biesemans

Het advies:

Hoe foto’s en andere materialen te beschermen is een veelgestelde vraag, waar niet altijd een eenduidig antwoord op te geven is. Het hangt ook erg af van persoonlijke voorkeur en waar het beeld komt te hangen. Na telefonisch contact met de vraagsteller blijkt dat hij al langer worstelt met dit probleem en zelf nog geen goede oplossing heeft gevonden. We hebben een aantal mogelijkheden de revue laten passeren.
Zo kun je ervoor kiezen om de foto te lamineren. Dit is natuurlijk een goede bescherming, maar daarmee doe je meteen de luxe uitstraling van het Fine Art papier teniet. Daarbij zal het laminaat op de papiersoorten met een grove structuur niet goed hechten en zul je ‘luchtbellen’ zien. Deze keuze valt dus eigenlijk snel af.
Een andere mogelijkheid is het gebruiken van een spuitbus met fixeer. Een fixeerlaag zal het papier en de inkt een beschermlaag geven in de vorm van een UV-bescherming. Een echte beschermlaag tegen vuil en stof zal het niet zijn, het papier blijft toch kwetsbaar.
De charme en de luxe uitstraling van dit papier is natuurlijk ook benadrukt door de kwetsbaarheid, juist deze kwetsbaarheid zit verweven in de naam die het draagt: ‘Fine Art’.
Om toch bescherming te bieden bij bijvoorbeeld een expositie of andere gelegenheid zou je het Fine Art papier kunnen opplakken en vrijstaand achter glas in een dikke baklijst kunnen hangen. Los van de achterwand en met ruimte tussen het papier en het glas. Hiermee is het goed beschermt én kun je de totale uitstraling extra kracht geven door gebruik van de juiste lijst.
Desgevraagd laat Biesemans weten dat hij in de toekomst toch zal kiezen voor het afdrukken op fine art paper zonder extra bescherming, zoals lamineren of glas. “Ik vertel klanten wel altijd van tevoren dat het risico op vervuiling bestaat.”
Meer informatie: www.robertbiesemans.be en https://www.facebook.com/FotografieRobertBiesemans.
Ook een advies van een expert? Stuur een foto plus vraag naar redactie@pf.nl, onder vermelding van ‘afdrukadvies’.
Meer afdrukadviezen lezen? Je vindt ze hier.
 


Bekijk ook deze items