terug

Nikon D850 ontving TIPA World Award

Nico Alsemgeest fotografeert twee ogenschijnlijke uitersten: de grootste dance events en de mooiste bloemkunstwerken. Het ene is uiterst snel en dynamisch, het andere verstild en esthetisch. Voor beide soorten fotografie heeft hij genoeg aan één camera: de Nikon D850. Het is een van die zeldzame camera’s waarmee je vrijwel iedere vorm van fotografie erg goed kan doen. Geen wonder dat de D850 werd beloond met de TIPA WORLD AWARD voor de Beste professionele spiegelreflex.


De Nikon D850 heeft een hoge resolutie, een uitstekend dynamisch bereik en een fantastische autofocus. De camera is ook nog eens snel en beschikt over prima videomogelijkheden. Op vrijwel ieder gebied blinkt de Nikon D850 uit. De 46 megapixel sensor heeft een hoog dynamisch bereik en presteert ook nog eens goed bij hoge ISO-waardes. Het autofocus systeem is bijna identiek aan dat van de ultieme sportcamera van Nikon, de D5. Met de optionele grip kan de camera 9 beelden per seconde schieten met autofocus. Filmen doet de camera zonder crop in 4K tot 30 beelden per seconde en slowmotions zijn mogelijk in full HD tot 120 beelden per seconde. De videobestanden kunnen in 8 bit 4:2:2 naar XQD kaarten of snelle UHS-II SD kaarten worden weggeschreven.


Een fotograaf die al die aspecten van de D850 op waarde weet te schatten is Nico Alsemgeest. Hij ontdekte de fotografie na het overlijden van zijn vader. Hij verliet zijn baan bij Defensie en ging met zijn moeder een reis naar Argentinië maken. Het leek hem wel een goed idee om voor zo’n mooie tocht een camera aan te schaffen. Vanaf dat moment ging het hard. Binnen een paar jaar kwam hij, via een lichttechnicus die werkte voor Sensation, in contact met de dance wereld en fotografeerde hij corporate events voor bedrijven als Google. Inmiddels reist hij de hele wereld over en schiet hij onder andere de shows van Tomorrowland. Voor dit soort mega-evenementen bereidt hij zich goed voor. Alsemgeest praat vooraf met de mensen van het licht en van de pyrotechniek om te weten wat de hoogtepunten zijn en wat hij wanneer moet schieten. “Ik wil tenminste één foto waarin de hele show moet zitten: het podium, het vuurwerk, de mensen die uit hun dak gaan. Die moet ik altijd hebben.” Daarnaast schiet hij sfeeropnames van zowel het publiek als de DJ’s. Daarbij houdt hij altijd het belang van zijn opdrachtgevers goed in de gaten. “De organisatie moet met de foto’s het komende jaar reclame kunnen maken, zodat ze kunnen laten zien: dit is ons festival, dit willen we uitstralen.” Hij vat het kernachtig samen: “Wat veel geld heeft gekost, moet er op staan.”


Op de festivals maakt Alsemgeest veel gebruik van de Fisheye-NIKKOR 16mm f/2.8D en de NIKKOR 14-24mm f/2.8G ED. Daarnaast schiet hij ook veel met de NIKKOR 24-70mm f/2.8 E ED VR en de NIKKOR 70-200mm G ED VR II. Sinds kort gebruikt hij die objectieven naast zijn geliefde D5 ook op de D850. Hij vindt het de beste camera die er is. “Dat dynamisch bereik is oneindig”, zegt Alsemgeest. Dat is handig als de belichting soms net niet goed is. “Alles gaat snel op zo’n dancefeest. Het licht gaat aan-uit, het vuurwerk ontploft en is in een fractie van een seconde weer weg. Dan kun je zo twee tot drie stops in je belichting ophalen.” Hij merkt ook dat de autofocus en de 3D tracking fantastisch werken. “Als iemand zigzaggend op mij af komt rennen, had ik er met de oudere camera’s van de tien misschien zes scherp. Nu, met de D850 en de D5, zijn ze allemaal scherp.” Wat hij niet had verwacht was dat hij zoveel gebruik zou maken van het uitklapbare scherm. Hij had altijd gedacht dat dit soort schermen snel kapot zouden gaan, maar op de D850 blijkt het heel robuust. Op festivals gebruikt hij het scherm door zijn camera op een eenbeenstatief twee meter in de hoogte te steken en af te drukken met een afstandsbediening. Zo kan hij overzichtsshots maken die niemand anders heeft. “Eigenlijk is alles top aan die camera en maakt hij alles veel gemakkelijker. Normaal had ik van de 100 foto’s er 70 goed, en nu misschien wel 90.”

LEES MEER OP DE WEBSITE VAN NIKON