terug

Websites verouderen snel – hoe vaak moet ik mijn website veranderen?

Een voorbeeld van een verouderde website.
Een voorbeeld van een verouderde en niet meer goed functionerende website.

De ene fotograaf zit er bovenop en de ander doet er het liefst zo weinig mogelijk mee: websites. Waar de een liever elk jaar zijn website een opfrisbeurt geeft, houdt de ander vast aan een website die jaren geleden is gemaakt. Maar hoe vaak moet je een website vernieuwen? Zijn daar richtlijnen of regels voor? Stefan Schuyleman, verantwoordelijk voor Marketing en Ontwikkeling bij Happix, weet raad.

Stefan valt direct met de deur in huis: “Een tien jaar oude website is marketingtechnisch waardeloos. Als algemene regel geldt dat een website na drie tot vier jaar technisch en visueel verouderd is. Als websitebouwer zou ik adviseren deze om de drie tot vier jaar te reviseren. Vier jaar geleden bijvoorbeeld was internet gebruiken via je mobiel veel minder populair. Websites uit die tijd voldoen daarom niet aan de eisen die gelden voor mobiel. Dat betekent bijvoorbeeld dat je website niet goed wordt weergegeven, waardoor bezoekers snel weg klikken. Maar het kan er tevens voor zorgen dat Google je niet meer toont bij de mobiele zoekresultaten. Een slechte zaak, wanneer je je realiseert dat mensen tegenwoordig veelal hun mobiel gebruiken om dingen op te zoeken.”

Digitaal portfolio

Veel fotografen gebruiken hun website als digitaal portfolio. Op hun website staan vooral foto’s en weinig tekst. “Een website met alleen foto’s is voor marketingdoeleinden volslagen kansloos. SEO –technisch is zo’n website waardeloos. Een bezoeker is weliswaar bezig met de mooie foto’s, maar wil daarnaast informatie kunnen vinden. Over iemands passie, welke projecten de fotograaf heeft gedaan en prijzen die de fotograaf rekent. Natuurlijk zijn er fotografen die dit wel goed doen. Maar er zijn ook een heleboel die logischerwijs geen kaas hebben gegeten van marketing en de werking van websites.”

Digitaal visitekaartje

“Een portfoliowebsite zonder tekst werkt prima als digitaal visitekaartje. Je krijgt dan alleen geen enkele bezoeker extra. Het moraal van het verhaal is daarom: voeg tekst toe. Heb je bijvoorbeeld een bruiloftshoot gedaan in Breda, geef dan een korte beschrijving. Bijvoorbeeld in de trant van: ‘Zaterdag een geslaagde bruiloftshoot gedaan in Breda. Het was een heerlijke dag voor bruidspaar Piet en Ans. Het weer was prima en het was een ontroerende plechtigheid. We hebben prachtige foto’s gemaakt in de binnenstad van Breda. Over de eerste foto’s was het stel erg tevreden, ik ben nu bezig met het samenstellen van een album, helemaal gemaakt naar hun wensen, etc.’ Dan heb je voor Google al een heleboel relevante informatie toegevoegd. Voor je bezoekers maak je zo ook duidelijk wat je doet en dat je er plezier aan beleeft.”

Bestandsnaam

Over Google: “Deze ziet alleen tekst, geen foto’s. Vooral wanneer je foto’s geen naam geeft, maar de bestandsnaam gegeven door de camera handhaaft (zoals DSC011.jpg), zegt dat een zoekmachine niets. Geef je foto’s altijd een relevante naam. Zoals ‘bruiloftshoot Piet en Ans Breda september 2016’. Dan kunnen je foto’s in ieder geval door de zoekmachine worden gevonden.”

Kortom, een website met alleen foto’s is te mager, tenminste, wanneer je je website in wilt zetten als marketingtool. “In zo’n geval is alleen tekstgebruik zelfs beter. Het beste is echter een combinatie van die twee.”

Heb je ook een ondernemersvraag? Stel ‘m via ons ondernemersportaal

Stefan Schuyleman
Stefan Schuyleman

Bekijk ook deze items